Blog

ZARA retour sturen

Heb jij laatst een aankoop gedaan bij de ZARA, maar voldoet het niet aan je verwachtingen? Of ben je van plan om een bestelling te plaatsen bij dit bedrijf, maar wil je je eerst verdiepen in het retourbeleid en de herroepingsrecht die je hebt? Wij hebben alle belangrijke informatie hierover op een rijtje gezet, zodat je niet voor onverwachte situaties komt te staan. Er zijn namelijk verschillende voorwaarden en beschikbare opties als je jouw aankoop bij de ZARA wilt retourneren. Lees dus snel verder als je hier meer over wilt te weten komen.

Wettelijk herroepingsrecht

Wist je dat je als consument het recht hebt om binnen 14 dagen het product ten alle tijde te retourneren? Sterker nog, je hoeft de reden voor het retourneren niet eens te benoemen. Echter, na 14 dagen verstrijkt wel de zogenoemde herroepingstermijn. Maar hoe zit het precies als je meerdere producten hebt besteld waarbij ieder artikel een verschillende levertijd heeft? Dan geldt er een herroepingstermijn van 14 dagen nadat je het laatste product in ontvangst hebt genomen. Om maar even een voorbeeld te noemen, kun je weleens een bestelling plaatsen waarbij je het ene artikel binnen drie dagen zult krijgen en het andere artikel binnen vijf dagen. Vanaf het moment dat je het artikel met een leveringstijd van vijf dagen ontvangt, geldt er voor beide producten een herroepingstermijn van 14 dagen. Dus ook voor het artikel dat ‘slechts’ een levertijd had van drie dagen. 

Retourneren bij de ZARA

Wat betreft de ZARA geldt er een retourtermijn van 30 dagen. Dit geldt voor alle artikelen die je wilt retourneren na een online aankoop of een aankoop in de fysieke winkel. Let hierbij wel op dat je bij een online aankoop 30 dagen de tijd hebt om het product te retourneren vanaf de verzenddatum van de bestelling. Bij een fysieke aankoop in de winkel heb je 30 dagen de tijd vanaf de datum van aankoop. Hierbij is het de bedoeling dat alle artikelen geretourneerd worden in de oorspronkelijke staat. Denk hierbij aan zowel de labels als de prijskaartjes die er nog aan moeten zitten. Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat de ZARA alleen maar retourneren toestaat als het product teruggebracht wordt in dezelfde regio als waar de aankoop gedaan is. 

Herroepingsrecht bij de ZARA

Maar hoe kun je dit herroepingsrecht uitoefenen bij de ZARA? Dit kan door een ondubbelzinnige verklaring te sturen via de post of bijvoorbeeld via een e-mail. Hiermee stel je vast dat je de overeenkomst met ZARA wilt herroepen. Dit geldt voor zowel Zara artikelen als Zara Home producten. Het e-mailadres waar je dit naar toe kunt sturen is als volgt: info-nl@zara.com. Daarnaast is het ook mogelijk om een contactformulier te gebruiken om de ZARA op de hoogte te stellen van je keuze om de overeenkomst te herroepen. Als je je herroepingsrecht bekendgemaakt hebt binnen de herroepingstermijn dan ontvang je de volledige betaling terug inclusief de leveringskosten. Let hierbij wel op dat dit alleen geldt voor de goedkoopste leveringskosten die aangeboden worden. Als jij ervoor kiest om extra te betalen om op een andere wijze je producten te leveren, dan wordt dat niet in rekening genomen door de ZARA. Vaak heb je de keuze om je bestelling bijvoorbeeld gratis te leveren in de winkel, maar moet je meer betalen wil je het thuis geleverd krijgen. Bovendien heb je soms de optie om versneld geleverd te krijgen, maar ook dan komen er extra kosten om de hoek kijken bij de levering. In dat geval heb je dan niet recht op de terugbetaling van deze leveringskosten binnen je herroepingsrecht. Het wettelijke herroepingsrecht geldt dus over 14 dagen, maar in aanvulling hierop verleent de ZARA een herroepingsrecht van maar liefst 30 dagen na een online of fysieke aankoop in de winkel.

Terugbetaling

Maar hoe wordt deze terugbetaling dan uitgevoerd bij de ZARA? Dat gebeurt met hetzelfde betaalmiddel waarmee je oorspronkelijk de bestelling hebt betaald. Voor de terugbetaling worden er geen extra kosten voor jou in rekening gebracht. Daarentegen heeft de ZARA wel het recht om de terugbetaling te weigeren totdat de producten goed aangekomen zijn bij het bedrijf. Mits ze de producten weer in bezit hebben of als je een bewijs levert van de terugzending, kan de transactie terug overgemaakt worden. De ZARA zal zo snel mogelijk de terugbetaling uitvoeren, maar sowieso binnen 14 dagen vanaf het moment dat jij je bestelling retour hebt gemeld. 

In de winkel of via een ophaalpunt

Je kunt je producten retourneren door het terug te brengen in een ZARA winkel in Nederland. Dit kan volledig kosteloos en in elke Zara-winkel. Bovendien geldt dit voor ZARA Home artikelen hetzelfde. Ongeacht of de bestelling online is geplaatst of bij een fysieke aankoop in de winkel, de bestelling kan altijd geretourneerd worden in de winkel. Dit kan bovendien gemakkelijk, omdat je slechts de ZARA QR code of de aankoopbon hoeft mee te brengen zodra je de bestelling wilt retourneren. Online op de website van de ZARA kun je de dichtstbijzijnde Zara-winkel terugvinden. Maar is het ook mogelijk om je bestelling te retourneren via een ophaalpunt? Ja zeker. Echter betaal je hiervoor wel een schappelijk bedrag van 1,95 EUR. Dit wordt afgetrokken van het bedrag dat terugbetaald wordt. Het is wel belangrijk om je retournering eerst aan te vragen via jouw account of via de aankoop mail. Heb jij de aankoop gedaan als een geregistreerde gebruiker van de ZARA? Dan kun je jouw retournering aanvragen in je account. Maar als je de aankoop als gast hebt gedaan, kun je dat doen via de link van je aankoop mail. Vervolgens worden er instructies doorgestuurd naar jou waarin staat uitgelegd hoe je het product terug kunt sturen. In deze e-mail met instructies is ook je retourlabel toegevoegd. Als je deze instructies opvolgt en een ophaalpunt uitkiest, kun je gemakkelijk jouw bestelling retourneren. Let hierbij wel op dat dit alleen geldt voor online retourneringen. Voor alle fysieke aankopen die je hebt gedaan in een winkel kun je het alleen retourneren in de winkel, maar niet via een ophaalpunt. Heb jij een product van grote grootte wat je terug wilt retourneren van bijvoorbeeld de ZARA Home? Dan adviseren wij om contact op te nemen met de ZARA zodat ze de retournering op je thuisadres verzorgen. Er wordt namelijk vanuit de ZARA een Koerier georganiseerd wat betreft het terugsturen van grote en zware producten van de ZARA Home. Wil je zelf het transport van je retour organiseren? Dan aanvaard ZARA geen enkel risico met betrekking tot dit product. Dit betekent dat als het product defect wordt ontvangen door de ZARA, het bedrijf het product weer terug zal sturen naar jouw huisadres. Ook hiervoor worden de bijbehorende kosten doorberekend aan jou en niet door de ZARA vergoed.

Uitzonderingen

Maar hoe zit het precies als je een aankoop hebt gedaan via een cadeaubon? Dan geldt ook het wettelijke herroepingsrecht. Maar wanneer kan jouw herroepingsrecht in het algemeen geweigerd worden? Dat kan als niet alle benodigde informatie is verstrekt die nodig is voor de retournering. Dan is het mogelijk voor de ZARA om de koopovereenkomst te ontbinden en schadevergoeding te vorderen. Het is ook mogelijk dat de ZARA voor zes maanden het product bewaart in een magazijn. Als de producten zich na deze periode nog steeds in het magazijn bevinden, zijn zij gerechtigd om de producten verder te verhandelen. Maar wanneer kun je een product niet retourneren ondanks je wettelijke herroepingsrecht? Dat kan als het product bijvoorbeeld geïndividualiseerd is. Ook muziek CD’s/-DVD’s zonder originele verpakking kunnen niet worden geretourneerd. Als laatste wordt er een uitzondering gemaakt voor goederen die om redenen van hygiëne niet geretourneerd kunnen worden. Bovendien zal er geen terugbetaling plaatsvinden indien het product is gebruikt of als het product zich niet in dezelfde staat bevindt als hoe het werd aangeschaft. Daarom is het belangrijk om ten allen tijde voorzichtig te zijn met het product voor als je het eventueel nog wilt retourneren! Nadat het geretourneerde product gecontroleerd is door de ZARA, informeren zij jou over je recht op een terugbetaling.

Defect product

Maar wat moet je doen als het product defect is toen je het geleverd kreeg? Dan raden wij aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met ZARA. Dit kan telefonisch of door een webformulier in te vullen. Het is namelijk noodzakelijk dat je gelijk de schade meedeelt, zodat je er zelf niet voor hoeft te betalen. Ook dan krijg je waarschijnlijk instructies overhandigd van de ZARA hoe je de retour in deze uitzonderlijke situatie het best kunt aanpakken. Vaak kun je het product retourneren in een ZARA winkel. De betaalde bedragen van de beschadigde producten worden volledig gerestitueerd inclusief de verzendkosten die in rekening zijn gebracht om het product te retourneren. Ook hierbij wordt de terugbetaling gedaan via hetzelfde betaalmiddel waarmee je jouw bestelling hebt geplaatst. Als je verdere vragen hebt rondom jouw geretourneerde product kun je altijd telefonisch contact opnemen met de ZARA of het contactformulier van de ZARA invullen. Twijfel dus niet om ZARA te contacteren als je verdere vragen hebt, want ze helpen je graag!