We hoeven er geen geheim van te maken dat Shein talloze keren op een negatieve manier in het nieuws is gekomen. Het bedrijf maakt zich naar horen zeggen schuldig aan ultrafastfashion. Werknemers zouden moeten werken onder erbarmelijke omstandigheden, kleding zou vol met giftige stoffen zitten en heel veel goeds aan het merk, dat is er eigenlijk niet.
Hoe je het ook went of keert, er zijn nog steeds ontzettend veel mensen die bij deze webshop bestellen. Wij laten onze eigen mening hiervan even voor ons en vertellen je liever over het retourbeleid van Shein. Want, zo blijkt, het verzendproces van bestellingen loopt soms wat tragisch. Is dat bij het retour dan ook het geval? Je leest antwoord op je al je vragen in deze blog.
Wie of wat is Shein?
Het schijnt dat Shein nog vele malen groter is dan populaire merken zoals H&M of de Zara. Zelfs zoveel groter, dat het bijna ondenkbaar is. Maar goed, Shein dankt met name haar populariteit aan de goedkope, trendy kleding. Dagelijks worden er weer nieuwe kledingstukken toegevoegd, wat kopers de mogelijkheid geeft om eindeloos te variëren. Met name de jongere generaties (tieners, jongeren) worden gelokt naar de website om iets aan te schaffen. Het is namelijk spotgoedkoop en dus betaalbaar. Waarom zou je 1 jas van 80 euro kopen, terwijl je voor hetzelfde geld tien andere kledingstukken kan aanschaffen, of zoiets. Nou ja, je kan er wat van vinden, maar er lijkt nog niet veel te veranderen in het koopgedrag onder al die mensen.
Retourbeleid Shein
We loodsen je stap voor stap door het retourbeleid van Shein. Althans, niet echt het beleid, meer hoe je de retour in werking zet. Zie de volgende stappen:
First: retour aanmelden
Allereerst is het van belang dat je Shein laat weten dat je iets wil retourneren. Tenminste, niet ‘iets’, maar exact het item dat je in huis hebt gehaald en je toch niet hoeft te hebben. Dit doe je door je retour aan te melden en dat gaat via de volgende stappen:
- Log in op je Shein-account. Onderaan de pagina zie je een knop met ‘Start retour’. Logischerwijs druk je hierop.
- Nu is het tijd om aan te geven welke items je gaat retourneren, maar ook waarom. Zo krijgt Shein een beter beeld van hun producten. Misschien valt iets bij iedereen wel te klein of is het van mindere kwaliteit.
- Bij de aanmelding kies je ook de manier van retourneren.
Second: retour verpakken
Natuurlijk is het verstandig de originele verzenddoos/ -zak voorzichtig te bewaren, zodat je daar ook weer het retour in kan doen. Zorg ervoor dat alle items goed en stevig zijn verpakt, om te voorkomen dat hij tijdens de verzending beschadigt. Liever een strook ducktape meer dan te weinig!
Third: retour versturen
In principe heb je twee manieren om je pakket terug te sturen. Optie 1 omvat het uitprinten van een DHL-label, waarna je naar het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint gaat en daar het pakket afgeeft. Heb je geen printer of wil je het simpelweg zelf doen, schrijf dan het retouradres op het pakket en lever deze op eigen kosten in bij een postkantoor. Zolang het maar weer bij Shein aankomt, zal het goed zitten.
Waarom kan ik mijn product niet retourneren?
In sommige gevallen zal je voor een retour geen geld terugkrijgen óf zal je in eerste instantie de retour al niet kunnen aanmelden. Dit heeft met een aantal belangrijke dingen te maken, die eigenlijk ook vrij logisch zijn.
Dat je geen geld terugkrijgt kan te maken hebben met dat je het product hebt gedragen of gewassen. Natuurlijk mag je het passen, maar een avondje uit in die jurk met het kaartje er nog aan, is niet heel slim. Verder dient het item intact te zijn, evenals alle originele labels die eraan vast dienen te zitten. Maar, het kan dus ook zijn dat je het item in eerste instantie niet kan retourneren. Het gaat dan waarschijnlijk om één van de volgende artikelen:
- lingerie (of ondergoed)
- sieraden of accessoires
- DIY-producten
- huisdier gerelateerde producten
- bodysuits
- feest (en evenement) benodigdheden
Als je bijvoorbeeld een cosmetisch product hebt aangeschaft, mag je deze wel retourneren, mits de hygiëneverzegeling nog niet is verbroken. Er wordt met dit soort regels vooral ingezet op hygiëne. Het is onmogelijk om nieuwe lingerie op een hygiënische manier aan iemand anders te geven, zonder dat het bijvoorbeeld gewassen is.
Wanneer krijg ik mijn geld terug?
Wanneer alles in orde is, zal je natuurlijk in afwachting zijn van je restitutie. Je krijgt in principe binnen 5 dagen je geld terug, als de items in goede orde zijn ontvangen. In hele drukke periodes zal dit wat langer duren. Sowieso is het ook handig om te weten dat je retour binnen 45 dagen na aankoopdatum door Shein moet zijn ontvangen. Weet je bijvoorbeeld door een track & trace dat er iets niet goed gaat met het retour, neem dan zo gauw mogelijk contact op met de klantenservice.
Let op! Is een artikel beschadigd binnen gekomen? Zorg dat je binnen 90 uur na aankomst van het pakket contact hebt opgenomen met de klantenservice. Vanaf daar zullen ze je verder helpen en krijg je wellicht een nieuw item opgestuurd.
Moet ik verzendkosten betalen?
Nee, je hoeft geen verzendkosten te betalen bij een retour. Tenminste, je krijgt één gratis retourlabel voor DHL. Kies je er zelf for some reason voor om het in meerdere pakketten te doen, dan zal er voor ieder extra pakket van dezelfde bestelling €4,50 in rekening worden gebracht. Dit bedrag wordt verrekend met de restitutie.
Ben je op je milieubewuste tour en wil je meerdere bestellingen in één pakket doen? Dat kan, mits je dit voorafgaand aan de klantenservice hebt vermeld. Je hebt hiervoor beide ordernummers/ bestelnummers nodig. Als je het niet doet, zal dat vertraging opleveren bij het verwerken en ontstaan er wellicht wat moeilijkheden met de terugbetaling.
Het retourneren van producten naar Shein is dus niet moeilijk, maar wel goed om vroegtijdig in werking te stellen.