Blog

WE Fashion retour: stap voor stap uitgelegd

Wat is het toch heerlijk om online te shoppen. Geen gedoe met rijen voor pashokjes, te warme winkels en een beperkte winkelvoorraad. In plaats daarvan kan je op je dooie gemak, wanneer jij er zin in hebt, kleren aanpassen en dagenlang nadenken over of je het item wil houden of niet. Geen haast, geen gedoe, gewoon, precies hoe jij het wil.

Het enige nadeel is dan wel dat je niet makkelijk verschillende maten kan passen of kan zien hoe een kleur er in daglicht uitziet (wanneer je het op een online plaatje ziet). Bovendien moet je, wanneer iets niet past of niet naar wens voldoet, een item retourneren. Pff, in de regen naar het postkantoor, die wel een kilometer verderop zit. We know, het is niet waar je op hoopte. Toch raden we je wel aan een retour in werking te stellen, om een terugbetaling te kunnen waarborgen. Beetje zonde als je halve kledingkast bestaat uit spullen die je niet gebruikt, nietwaar?

Een volledig stappenplan

We zullen je nu uitleggen hoe je een item van WE Fashion retour doet. Let op: elke winkel is anders, dus dit gaat echt om een retour bij WE Fashion en dus niet bij zoiets als Shein. Ach, het wijst zich vanzelf ook wel de weg, kijk maar:

Retour in de winkel

We maken onderscheid tussen het retourneren in de winkel en via de post. We beginnen, gezien de titel van dit tussenkopje, met een retour in de winkel. Volg de opeenvolgende stappen:

  1. Zoek de dichtstbijzijnde WE®-store.
  2. Meld je retour aan en vul het retourformulier in. (zie een uitgebreide uitleg hiervan bij ‘retour via de post)
  3. Verpak alle items in een pakket en ga naar de geselecteerde winkel.
  4. De medewerkers verzenden de items naar het distributiecentrum.
  5. Is alles in goede orde ontvangen, dan zal je binnen een aantal dagen je geld terug zien.

For your information: bij de retour in de winkel ontvang je een ontvangstbewijs. Deze wil je bewaren tot het moment je geld weer op je rekening staat.

Retour via de post

De retour via de post gaat via PostNL. In principe zijn de kosten hiervan €2,99 per retour, dus houdt hier rekening mee. Let op: dit geldt voor bestellingen die na 1 augustus 2023 zijn geplaatst. De stappen die je moet volgen om überhaupt je pakket te verzenden zijn:

#1 Retour aanmelden

De eerste stap die je zet, is het aanmelden van de retour. Zo wordt WE Fashion op de hoogte gesteld van jouw retour en kunnen ze zich hierop voorbereiden. Hoewel het retourformulier en retoursticker aan je oorspronkelijke bestelling zijn toegevoegd, moet je je eerst aanmelden. Hier krijg je onder andere ook je retournummer. Doe je dit niet, dan bestaat er een kans dat je retour niet kan worden ontvangen.

Aanmelden doe je door in te loggen op je WE is ME account óf met je ordernummer, als je geen account hebt. Vanaf daar word je door een aantal simpele stappen geleidt.

#2 Retour voorbereiden

Het retournummer dat je bij het aanmelden ontvangt, vul je in op je retourformulier. Nu heb je alles om je retour te gaan voorbereiden. Dat betekent alle items inpakken, het toevoegen van je retourformulier en het plakken van de retoursticker op de buitenkant. Om te voorkomen dat je pakket en daarmee de items erin worden beschadigd, wil je het waarborgen dat het gaat om een stevig pakket. Misschien kan je het verzendpakket wel hergebruiken, bijvoorbeeld.

#3 Retour versturen

Nu je alles goed hebt ingepakt, is het tijd jezelf naar een PostNL-punt te verplaatsen. Hier kan je het pakket gewoon afgeven met de vermelding dat het om een WE Fashion retour gaat. De €2,99 die je er eigenlijk voor moet betalen, wordt bij de terugbetaling verrekend. Bewaar het verzendbewijs tot het moment je het geld van de terugbetaling op je rekening hebt staan. Retourneren via een winkel is overigens gratis, mocht je op dezelfde afstand als een PostNL-punt een winkel in de buurt hebben zitten.

For your information: het retouradres is
WE Fashion
o.v.v. webshop retouren
Antwoordnummer 56020
3506 VB Utrecht

Als je de retour niet aanmeldt of hem gewoon zelf opstuurt naar bovenstaand adres, zijn de volledige verzendkosten voor eigen rekening.

Grote, kleine lettertjes

Omdat we het vervelend zouden vinden dat je retour wordt afgekeurd of niet eens wordt verwerkt, is het goed je op de hoogte te stellen van de retourvoorwaarden. De highlights uit deze lijst hebben we voor je uitgediept, het volledige retourbeleid vind je op de website van WE Fashion.

  • Retourtermijn
    Je hebt maar liefst 60 dagen om na te denken of je een item wil houden of niet. Deze dagen gaan in op de dag van ontvangst. Binnen deze 60 dagen moet je de retour aanmelden, na de registratie heb je nog eens twee weken om het daadwerkelijk op te sturen. Als het dus net sneeuwt die dag, kan je ook nog morgen gaan.
  • Terugbetaling
    De terugbetaling gebeurt op dezelfde wijze als jij oorspronkelijk hebt betaald. Een afschrijving via iDeal zal dus betekenen dat je bij een retour een storting op je bankrekening kan verwachten. Mocht je toch voor een andere terugbetalingswijze willen kiezen, dan kan dat zeker. Hiervoor wordt geen extra geld in rekening gebracht. Een terugbetaling wordt trouwens in werking gezet wanneer de retour in goede orde is ontvangen. Hiervan krijg je dan weer een retourbevestiging.
  • Waardevermindering
    Als je een item in een mindere staat retourneert dan je die binnen hebt gekregen, staat WE Fashion in haar recht om waardevermindering door te berekenen. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer je een item hebt gedragen, gewassen of hebt beschadigd.
  • Combineren van retourzendingen
    Mocht je items hebben van meerdere bestellingen die je wil retourneren, dan kunnen deze helaas niet in één pakket worden geretourneerd.
  • Ruilen
    Het retourneren van een item dat te groot of te klein is, voor dezelfde prijs, kan. Echter kan dat niet als je oorspronkelijk al meerdere maten van het item hebt besteld, een andere maat niet op voorraad is of een andere prijs heeft (m.u.v. korting). Lees het volledige ruil-beleid op de website van WE Fashion. ‘Van ruilen komt huilen’, is in ieder geval niet echt toepasbaar op de situatie.

Zo, we hebben nu wel het idee dat je goed op de hoogte bent gebracht van de wijze van retourneren bij WE Fashion. We wensen je alvast veel succes en tot later!